דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעגל מתופפים שהתרחב ללהקה אתנית יוצרת מתופפי המדבר 

מאת    [ 19/07/2009 ]

מילים במאמר: 1458   [ נצפה 2544 פעמים ]

מעגל מתופפים- מתופפי המדבר

עצמו לרגע את עינכם ותנסו לדמיין מקצב ג'מייקני עם נגיעות של מוזיקה אלקטרונית. זה נשמע מדהים, תאמינו לי. דבר כזה עדיין לא יצא לכם לשמוע בארץ. הסינגל החדש, שטרם יצא לתחנות הרדיו, הנושא את השם "אנשים" של להקת "מתופפי המדבר".

מתופפים המדבר להקה רבת משתתפים אשר צמחה מתוך המדבריות הקסומה של מרחביו הבלתי נדלים של הנגב בראשית שנות 2000. הריאיון הזה הוא מעין סגירת מעגל עבור חברי הלהקה,"הפרסום הראשון שלנו היה במקומון 7 של העיר באר שבע, שמה נולד הרעיון.אפילו קיבלנו אז את עמוד השער והפרסום שהגיע בעקבותיו היה מטורף. כולם התעניינו ורצו לשמוע את המוזיקה של "מתופפי המדבר". עלינו אז על גל של הצלחה שנמשך בעצם עד היום", נזכר דודי בר יוסף. כיום,שבע שנים אחרי הכתבה שחשפה את "מתופפי המדבר", אני פורשת בפניכם את סיפור הצלחתו של ההרכב הייחודי ביותר בנוף המדברי.

להקה אתנית יוצרת
במטרה להכיר את הקסם הייחודי הטמון בלהקה נלקחתי במפתיע לאחד המקומות היפים ביותר הקיימים בדרום, הישוב טנא עומרים. רק חצי שעה מבאר שבע ונגלה לעינך נוף עוצר נשימה. יישוב פסטורלי עתיר צמחייה והמדבריות הנראים באופק תורמים למסתורין של המקום. מתוך המקום הקסום הזה בוקעים מדי יום צלילי התופים האקזוטיים של "מתופפי המדבר". דודי -בר יוסף, משמש כמנהל מוסיקלי של הלהקה, הקים את ביתו בטנא בשנת תשעים וחמש, כאשר חיפש מקום אקזוטי לגור בו, מקום שמתאים לנפשו של אומן. שרית, אשתו משמשת כמנהלת יחסי ציבור של הלהקה והאם הרוחנית של כל החברים. רק כשחודרים לתוך המרחב הפרטי שלהם בתוך הבית או בסטודיו המכונה: "הזולה" החזרות המאובזר בפריטים וכלי נגינה המיובאים מתרביות שונות שאפילו אולי לא שמעתם על קיומן, ניתן להבין את סוד קסמו של ההרכב.האולפן המסוגנן נבנה במו ידיהם של חברי הלהקה וקיבל את הטאצ' הייחודי יוצרים גון מוזיקלי כמותו עדיין לא נשמע בארץ. גרעין הלהקה מורכב משישה חברים קבועים אשר גם הקימו אותה ועוד כעשרה חברים המתחלפים מעת לעת. בעיקר באירועי מעגל מתופפים שי פרמונד, נגן דונדונים וכלי הקשה,אלעד גבאי נגן עוד וכינור,משה דאלי על גיטרה בס, שחר זכאי אחראי על התובנוס (תוף אפריקאי) ובנימין לוי מוזיקאי ומתופף, הם כולם מהווים את גרעין ההרכב."כל אחד מהם מגיע מרקע מוזיקלי שונה והם מושפעים מתרבויות כמו: אפריקה,מרוקו,ברזיל,גינאה מוזיקה בדואית ועוד. עם השילוב של כל הסגנונות נוצר האלמנט הייחודי של הלהקה" מסביר דודי.

הרעיון להקמת הלהקה עלה במוחו של דודי ואת החברים הוא ליקט מסדנאות התיפוף אותן העביר ברחבי הארץ בהצלחה רבה. "הקמתי את ההרכב בעקבות מסיבות מתופפים ספונטניות שנערכו בימי הקיץ החמים באזורנו.ההתחלה הייתה לוטה בערפל, אספתי חברים שהיו שותפים למסיבות המתופפים. הם כולם היו נורא שונים וכל אחד הגיע מסגנון אחר אך ביחד הם יוצרים את הגוון המיוחד שחיפשתי כל הזמן",מספר דודי.

בתחילת הדרך פעל ההרכב במסגרת מצומצמת והופיע בעיקר באירועים משפחתיים מסוגים שונים ובעיקר חתונות. זו הייתה פרנסה טובה עבור החברים אך במהרה הם הבינו כי הפוטנציאל האמיתי שלהם איננו ממומש. התמזל מזל והם הוזמנו להופיע בפני קהל רחב בפסטיבל ה"בומבמלה" השנתי ומשם חלה התפנית. "ההופעה בפסטיבל קצרה הצלחה רבה ושלהבה את הקהל.האנרגיות החמות שזרמו מהקהל לבמה ריגשו אותנו והחלטנו לנסות להעלות מופע שלם", נזכר דודי.

"יחפים בווילה", זהו שמו של המופע הראשון המורכב מתערובת של פאנק, סמבה, אפריקה והמדבר.קיים בה שילוב מעניין של כלי הקשה ותופים שונים מרחבי העולם.על במה אחת יושבים להם ביחד תופי הבס הגדולים (דונדונים) ממערב אפריקה, לצידם של זוג קונגסים מקובה ובניהם כלי הקשה אקזוטיים המוסיפים עומק ועניין לכל יצירה ויצירה.המופע זכה להצלחה רבה בכל רחבי הארץ והוא בעצם הביא ללהקה את הפריצה הגדולה.את כל החומרים למופעים אסף דודי מטיוליו בכל רחבי העולם. "טיילתי המון בשנים האחרונות, ראיתי מגוון עצום של תרבויות. בכל מקום חדש אני מחפש את המוזיקה הייחודית של אזור. למדתי לנגן בתופים באפריקה, בארצות הברית וגם בארץ, ולכל תרבות או שבט אפריקאי יש את התוף המייחד אותו", הוא מסביר.

סדנאות תופים בבן גוריון
מה שגרם לי להרים גבה זה שלדודי אין שום השכלה אקדמית בתחום המוזיקה מפיו של דודי הבנתי זה בעצם לא כל כך מפתיע מכיוון שהוא למד בשיטה השבטית המקובלת ממסטר לתלמיד. כך הוא למד לבצע כל מקצב אפשרי מגדולי המוזיקאים בעולם. כיום הפך דודי בעצמו למאסטר ומלמד מאות ילדים, בני נוער ואפילו סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון את כל הידוע לו אודות טכניקת התיפוף.הוא "מרצה" באחד הקורסים המבוקשים ביותר באוניברסיטת בן גוריון המקנה לסטודנטים ידע בסיסי בכלי הקשה שונים עם נגיעות קלות במסרות מהן לקוחים הכלים. בנוסף,הוא גם מעביר סדנאות תיפוף והפעלות קבועות בבתי ספר וגני ילדים בכל רחבי הנגב."שיטת הלימוד היא פשוטה וקלה להבנה,לא צריך ניסיון קודם, האווירה שנוצרת תמיד דינמית וכיפית.לקראת אמצע הסדנא מתחיל ניגון קבוצתי המלווה כאמור בשירים אותנטיים וכלי הקשה אקזוטיים מרחבי העולם",מבאר המאסטר,"כל סדנה היא חוויה בפני עצמה,מתנה קטנה לנפש,תרפיה שבועית קלה ממרוץ היום יום המטורף. בוגרי הסדנאות בדרך כלל משתלבים בהרכב הקצב 'מתופפי המדבר' " ,הוא מסכם. לא ניתן לתאר במילים מה המוזיקה הזו והמקצבים הייחודיים עושים לילדים. שי פרמונד(26)מתופף בלהקה,לקח את הרעיון של עבודה עם ילדים צעד אחד קדימה.הוא מעביר סדנאות תיפוף לילדים עם תסמונת דאון מטעם עמותת "יתד"."זה בדרך כלל נדיר לתקשר עם הילדים הללו,וזה מדהים לראות את הקשר שנוצר עמם דרך המוזיקה והתופים.עם הזמן נוצרה ביני לבין הילדים מערכת יחסים מאד עמוקה.הסדנא לעולם לא מתחילה ללא חיבוקים ונשיקות והקשר נשמר גם מחוץ לשיעור", מספר שי.

המסע
חברי הלהקה הפכו למשפחה אחת גדולה במרוצת השנים. כיום הם פיתחו סוג כזה של רגישות המאפשרת להם להבין אחד את השני גם ללא מילים."הגענו לרמה כזו של קרבה המאפשרת לנו לתקשר דרך מבטים בלבד.אנחנו כל הזמן נמצאים יחד,הן בחזרות והן על הבמה וזה כמובן משפר פלאים את רמת הביצוע", אומר שי.

האמת היא שלא הייתי צריכה לשמוע את זה מפיו של שי, מהרגע הראשון שנכנסתי לאולפן החזרות של ההרכב חשתי בכימיה ובחיבור האדיר שיש בינהם. לדבריהם, בחיבור הזה גם טמון סוד הצלחתם. היחד הזה גם נמשך מעבר לשעות העבודה המשותפות."אנחנו יוצאים לבלות הרבה, יושבים בפאבים אבל החיים שלנו תמיד נעים סביב המוזיקה, זה הבילוי שלנו. אנחנו חיים בפסטיבל אחד גדול", הם פולטים בחיוך. השנים הרבות של עבודה משותפת הותירו אצלם מאגר בלתי נדלה של חוויות.
בשנת 2005 הלהקה יצאה עם הופעה חדשה הנושאת את השם, "המסע". כשמו כן הוא, זהו מסע אל כל הסוגים של האוכלוסיות הקיימות בארץ.הוא החל בדרום מהכפרים הבדואים הלא מוכרים, דרך בתי חולים בירושלים והסתיים בחיפה."המסע החל בליבם של מדבריות הנגב אצל שכננו הבדואים, ביישובים הבלתי מוכרים. מופע הפתיחה היה בביה"ס אלהואשלה. כ-500 מתלמידי ביה"ס חיכו לנו כשהם דרוכים לחוויה, התכבדנו בקפה בדואי מריר, ופעם הראשונה הציגו אותנו בערבית: 'מטבלין אל סחרא'. ההופעה נפתחה בשיר עם אפריקאי המנוגן ע"י שירה וחזרה של הקהל, עד מהרה הילדים למדו את המילים ושרו איתנו, ההרגשה הייתה נפלאה מעין התרוממות רוח, כוחו של התוף בחיבור שלו בין האנשים, משמעותו של הקצב הוא איחור של כל השומע אותו", מתאר דודי את החוויה הבלתי נשכחת.

מהו האירוע הכי מוזר הזכור לכם שלקחתם בו חלק?
לעיתים אנחנו מופיעים במקומות שלא ניתנים לדמיון. יצא לנו להופיע בבית העלמין בבאר שבע. אם שכולה יצרה עימנו קשר וביקשה שנופיע ביום הולדתו של בנה המנוח שהיה ההרוג האחרון בציר פילדלפי. הבחור היה אמור להתחנן וביקש מאמו לסגור תאריך עם הלהקה, אך הוא נהרג לפני מועד חתונתו. לכן האם החליטה ביום הולדתו לאסוף את כל החברים בבית העלמין ולהעניק לבנה את ההופעה לה כל כך ציפה".

לא נחים
כפי שכבר הבנתם, "מתופפי המדבר" לא נחים לדקה.הם מופיעים מדי יום בנקודות שונות ברחבי הארץ. הקהל שלהם הוא מאוד מגוון וצבעוני, באמצעות התופים הם מצליחים לגעת ולרגש את כל סוגי האוכלוסייה. "הקהל הבאר שבעי חם במיוחד, אנחנו מתים על הקהל הדרומי שלנו. זהו קהל חם, האנשים מגיעים בהמוניהם ומפוצצים את המקום. בהופעות בדרום ישנה גם אווירה ביתית וכולם מכירים את כולם", מתאר דודי. התופים מדברים לאנשים מהבטן, על כן סגנונה של הלהקה מצליח לגעת בכולם. זו הסיבה לכך שהמוזיקה שלהם כל כך מבוקשת באירועים משפחתיים ובחתונות בעיקר. "מתופפי המדבר" הופכים כל אירוע לקרנבל של ריו דה ז'נרו. "יש לנו מופע קבוע ומובנה עבור כל סוגי האירועים. החתונות מתחילות לשני חלקים, קבלת הפנים של שעה וחצי ודו שיח מוזיקלי עם הקהל ושלב הריקודים המשלב בתוכו כלי הקשה שונים עם מוזיקה אלקטרונית", מסביר דודי, "מה שמרגש אותנו במיוחד זה לראות את המבוגרים דופקים עם מקלות ההליכה שלהם בקצב התופים", מסכם בחיוך.כל מופע, אפילו את המצומצם ביותר, הם מצליחים להפוך לחפלה מטורפת. לפני כשנתיים העביר שי סדנת תיפוף לאמהות חד הוריות של שכונת התקווה בתל אביב. "זה היה שיא הקיץ, ולא הייתה אפילו אפשרות להתקנת הגברה על חוף הים", נזכר שי. "הייתי מלווה על ידי קבוצה של ארבעים בנות. תוך רבע שעה מצאתי את עצמי מוקף ב-400 חבר'ה נוספים ששמעו את צלילי התופים והצטרפו מיוזמתם". השנה הגיעו חברי הלהקה לפסגה וכמעט הצליחו להגשים את כל החלומות. גם לחו"ל הם הצליחו להגיע, הם הוזמנו להופיע בקיץ בפסטיבל "דו-קיום" היוקרתי הנערך מדי שנה בקנדה ומארח את גדולי המבצעים בעולם. חברי ההרכב עובדים בימים אלו על אלבום הבכורה שיקרא "אנשים". האלבום משלב בתוכו קטעי שירה וחומרים הלקוחים ממוזיקה אפריקאית שבטית, מקצבים מג'מייקה וברזיל, נגיעות ים תיכוניות ומקצבים אלקטרוניים. גם על הצגת ילדים הם לא פסחו, "התוף המכושף", הוא הבייבי החדש שלהם. אם בא לכם שהחיים שלכם יתנהלו כמו מסיבה אחת גדולה, בטח תשמחו לשמוע כי חברי ההרכב מחפשים בימים אלו אנשים מוכשרים מהדרום שיצטרפו להרכב הרחב של "מתופפי המדבר".
דודי בר יוסף מנהל אומנותי של להקת מתופפים מתופפי המדבר
ניהול תוכן בנושא חינה לפורטל החינה הישראלי
חוגגים בר מצווה בכותל כל המידע הנחוץ



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב